Zaključci Foruma obiteljskog smještaja (FOS) 2015.

1. Poznavanje digitalnih tehnologija je preduvjet poslovanja, a edukacija domaćina te segmentacija, specijalizacija i brendiranje ponude uvjet opstanka
Administrativni poslovi, komunikacija sa tržištem, oglašavanje, dostupnost informacija važnih za poslovanje – sve se danas odvija putem Interneta. Okretanje edukaciji uključivanjem svih članova obitelji postaje imperativ. Stoga će u daljnjem razvoju obiteljskog smještaja uvjet opstanka na tržištu biti kontinuirana edukacija, a posebice korištenje digitalnih tehnologija, no potom segmentacija i specijalizacija ponude, razvoj klubova kvalitete i klubova proizvoda, kao i regionalno i nacionalno brendiranje obiteljskog smještaja.
Domaćini moraju ponudu prilagoditi potražnji gosta i prepoznati potrebe gostiju – turista. Vrste smještaja trebaju biti one koje traže turisti, a brendiranje kroz specijalizaciju ponude. Domaćini se moraju danas sustavno educirati u maniri dobrog domaćina radi kojeg se gost vraća i brendirati se kao dobri domaćini svojim gostima. Obiteljski smještaj postaje poluga razvoja nove paradigme svjetske ekonomije – kolaborativne ekonomije (sharing economy), a model organiziranja u Hrvatskoj jedan od najjednostavnijih i najefikasnijih modela u Europi temeljen na dugogodišnjoj tradiciji.

2. Nužno je doraditi i uskladiti zakonsku regulativu te žurno razgraničiti promet nekretninama od pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu
Daljnjim izmjenama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti termin “iznajmljivač” nužno treba zamijeniti terminom “domaćin” (njem. gastgeber), iako se usluga u istom zakonu pravilno navodi kao pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i seoskom domaćinstvu.
Ova usluga jest UGOŠĆAVANJE ili UGOSTITELJSTVO, pružatelji usluga kao vlasnici objekata i predstavnici domaćinstva su – DOMAĆINI, a njihove usluge koriste – GOSTI.
Poslovanje se odvija u skladu sa Zakonom o ugostiteljstvu, podliježe državnoj kategorizaciji, domaćini plaćaju porez na dohodak i boravišnu pristojbu bez obzira na promet (pa čak i ako uopće nemaju gostiju) kao i turističku članarinu na ukupan godišnji promet.
IZNAJMLJIVAČI (najmodavci) su vlasnici stanova i poslovnih prostora koji se IZNAJMLJUJU, a njihovi klijenti su ZAKUPCI (najmoprimci ili podstanari). Ovi IZNAJMLJIVAČI nemaju drugih zakonskih obveza osim sklapanja Ugovora o najmu i plaćanja poreza na dohodak od 12%.
Mi kao DOMAĆINI ne želimo da se naše poslovanje poistovjećuje s takvim iznajmljivanjem koje je ujedno i najveći izvor sive ekonomije, nekontrolirane kvalitete, s neefikasno provedivim pravima i obvezama najmodavaca (iznajmljivača) i najmoprimaca (podstanara).
Zajednica obiteljskog turizma aktivno će se uključiti i u skoru javnu raspravu na izmjene Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu, a koje donosi Ministarstvo turizma.

3. Obiteljski smještaj postaje motor razvoja ukupne domaće ekonomije
Forum obiteljskog smještaja je od samog početka postao mjesto susreta pružatelja usluga u domaćinstvu s dobavljačima proizvoda i usluga specijaliziranih za obiteljski smještaj. Razmjenjuju se iskustva i potrebe, educiraju se i domaćini, ali i ponuđači kako bi dalje nudili proizvode i usluge prilagođene potrebama tržišta, a na 2. FOS-u sklopljeni su i brojni ugovori. Naglasak je na povezivanju različitih sektora i djelatnosti – graditeljstva, drvne i prehrambene industrije, energetski učinkovitih rješenja, informatičkih i marketinških usluga, osiguravatelja i financijskog sektora. Brojne tvrtke prepoznale su značaj obiteljskog smještaja kao nove generacije mikro-poduzetnika koja spremno čeka da joj se ponude kvalitetna i ekonomski održiva rješenja. Ovakav pristup i konkretno umrežavanje pružatelja usluga u domaćinstvu s drugim sektorima domaćeg gospodarstva misija je Hrvatske gospodarske komore, koja će se promovirati i kroz desetak regionalnih foruma obiteljskog smještaja u zimskom razdoblju.

4. Zajednica obiteljskog turizma je i dalje na raspolaganju za suradnju s institucijama
U daljnjem razvoju i unapređenju obiteljskog smještaja, nužno je nastaviti razvijati suradnju s institucijama, prije svega sa sustavom turističkih zajednica, kojemu pružatelji usluga u domaćinstvu doprinose sa značajnim financijskim sredstvima. Jednako je važno i daljnje aktivno uključenje u Zajednicu obiteljskog turizma pri Hrvatskoj gospodarskoj komori na subregionalnim i regionalnim razinama, kao preduvjet ostvarenja većeg utjecaja na politiku razvoja turizma na svim razinama. Mnogobrojne udruge iznajmljivača koje dobro djeluju na lokalnoj razini treba pojačano integrirati u rad Zajednice i svih sekcija na regionalnoj razini. Zajednica ostaje na raspolaganju svim institucijama javnog sektora kao partner u konzultativnim aktivnostima vezanim za uslugu i značaj obiteljskog smještaja.

5. FOS postaje lider razvoja obiteljskog turizma Jugoistočne Europe
Iako je okupio više od tisuću sudionika iz svih krajeva Hrvatske, 2. Forum obiteljskog smještaja imao je i međunarodni iskorak te okupio predstavnike država Regije, sa željom da se nametne kao mjesto okupljanja i lider obiteljskog turizma Jugoistočne Europe. Premda obiteljski smještaj nije novina već model razvoja poduzetništva u turizmu u mnogim europskim zemljama, ovaj Forum dobrih domaćina koji dolaze razmijeniti znanja i iskustva jest inovativan i jedinstven skup ne samo u Europi već i šire. Zajednica obiteljskog turizma pri Hrvatskoj gospodarskoj komori je ponosan domaćin i organizator Foruma kojeg želi promovirati i među ostalim domaćinima Jugoistočne Europe.

Još jednom HVALA svima koji su omogućili održavanje FOS 2015:
Suorganizatori – Hrvatska turistička zajednica, Turizam Info, Valamar Hotels & Resorts
Pokrovitelji – Predsjednica RH, Ministarstvo turizma RH, Istarska županija, Grad Poreč
Zlatni partneri – Grawe, Metro, RBA, Real Croatia, Zagrebačka banka
Sponzori – Automatic Servis, Bernarda, BestStayCroatia, Bijeli svijet, DI Čazma, Geberit, InControl, Krk Moto, Novasol, Pro-Trade, Rattan Sedia, Riviera Dekor, Spin Vallis